***

***

neděle 19. srpna 2018

Když slunce tiskne a rostou "liány"...




Krásný den!

Prázdniny letí a řítí se konec srpna..., 
moc Vás všechny zdravím!!!

Slunce září, tak se tiskne....☼






Ke slunečnímu tisku se občas vracím,
mám ráda ten moment překvapení!!! :o))





Měsíčku lékařského jsem si letos užívala..
Poctivě jsem odstříhávala kvítky a on kvetl znovu a znovu...
Ale protože bude konec srpna a byla ta velká vedra-
již má kvítka malá a tak jsem je nechala "dozrát"...

Zkusila jsem zasít letošní semínka- 
 vyrostla za pár dnů...tak třeba mi ještě
pro radost vykvete!!




Musím na sebe prozradit, že mám moc ráda- néé- zbožňuji je ♥-
všechny plazivky, popínavky, liány, šplhavky...jak šlechtěné, tak divoké...
..fascinují mne zkrátka od malička.  Snad tou pohádkou o fazoli 
a zkoušením pnout fazoli šarlatovou na pavlači navázanou na vlasec 
s mým bratrancem, se asi zrodila má láska k semínkům rostlin vůbec..

Vždy jsem si představovala, kam až taková rostlina, co má schopnost se ovíjet,
vlastně může dorůst, kdyby měla dostatečně velkou oporu...

A tak, pokud to jde a je kam, píchnu semínko a pnu!!
Tak třeba "divoká okurka". Pne se po třešni- dorostla až k budce
a teď nádherně kvete a voní..Plodíky jsou takoví malí ježci- plné semínek...



Dostala jsem semínka "KIWANO"...
Vůbec jsem netušila- vysela- 
a vyrostla obrovská pětimetrová rostlina,
která se pne po provázku...až poté jsem se dočetla, že roste ve skleníku...
Ten opravdu nemám...
ovšem letošní teploty :o))





Hokaido budeme sklízet ze žebříku...:o)




Indická okurka
(Lagenerie, Kalabasa...)
Již několik let si je pěstuji, ale byly i roky- co nerostly vůbec...
nebo vůbec nedozrály...Byl to můj sen...

Zkrátka- chtějí teplo a to asi přímo indické :o))

Letos se jim daří a jako kdybych snad tušila, že budou takové tropy, 
konečně na ně mám pořádnou konstrukci ze střešních latí...
A tak můj jeden sen se mi letos splnil - plody visí až nahoře v prostoru...
Indických okurek je hodně druhů..plody mají různé tvary, od hruškovitých- různých
barev až po dlouhatánské válcovité...ty jsou specifické ještě tím, že je můžete
ukrajovat na rostlině a ony dorůstají :o)
Ve své domovině se z nich vyrábějí hudební nástroje, nádoby. 
A dorůstají až 1,5 metru...
Když úplně dozrají, jejich kůra zdřevnatí a dužnina vyschne..
Konzumují se ještě mladé a chutí mi připomínají
"tykvocuketově" a maličko okurky...
Líbí se mi, že oproti cuketě a tykvi
se při delším tepelném zpracování nerozvaří.
A ještě něco je na nich nádherné...jejich květy- jsou nádherně hedvábně bílé.












A tahle- ač se to nezdá- opravdu už bude mít jeden metr...




Tak já letos budu mít indické okurky místo dýní 
jako dekoraci :o)))




A  můj zdivočelý bednotruhlík ...








Tak to byla část mých lián
a půjdeme do kuchyně....

Spoustu rajčat, spoustu cuket....

Pečená rajčata jsem už udělala mockrát,
je to jedno z nejlepších domácích "SUGO",
právě tou "pečenou" chutí..
Viděla jsem i spoustu upravených receptů, ale 
jakmile se dá více surovin na plech, ty se pak dusí a nepečou...
Pečená řajčata v troubě najdete
ZDE

A tak aby se zpracovaly i cukety,
dělala jsem dnes další várku takové "omáčky",
hodí se k těstovinám, do nákypů z brambor,
jako základ omáčky k masu a mně moc chutná jako příloha
ke grilované nebo pečené bílé mořské rybě..
Třeba se Vám recept bude hodit..




Všechny suroviny se pokrájí tak, aby se mohly umlít na masovém strojku...
použijeme kolečko s většími otvory...
jen cibuli nakrájet nadrobno...
Poměr cuket a rajčat je 1:1-okem...já dnes sklidila tři cukety,
a sešla se žlutá, žíhaná a zelená...
A jdeme na to....cukety nechávám i se slupkou a šťávu nevymačkávám...
 rozříznu napůl a pokud mají hodně měkkého středu, vykrojím...rajčata nakrájím na čtvrtky, 
dále potřebujeme 6 velkých mrkví,
1 velikou palici česneku, velkou hrst bylinek (bazalka, oregano, tymián), 
2 velké lžíce medu, 2 velké lžíce octa balsamico, 1 rovná lžíce soli.
5 velkých cibulí nakrájím nadrobno- zpěním na oleji a když je sklovitá, přidám med 
a balzamikový ocet...nechám chvilku karamelizovat....a pak se přidají všechny 
popsané suroviny, které se umelou ve strojku..přivedou se k varu, aby se vše spojilo
a hotovo...ochutnat, když tak dosolit nebo dosladit..jak máte rádi a nandat do sklenic, 
otočit na chvíli dnem vzhůru a uskladnit v lednici...na zimu
zavařit...stačí 15 minut...(já měla 6 sklenic po 600ml..)
Tak pokud vyzkoušíte- ať chutná!!







Na závěr jdu poděkovat za krásné ohlasy na háčkované kloboučky.
Přišlo mi tolik nádherných komentářů a mailů, z těch budu dlouho čerpat energii
na další příspěvky tady na blogu...a obrázků Vašich kloboučků,
mám z toho velikou radost, že tento projekt ukázal,
že i zdánlivě malé věci, které si člověk vytvoří, dokáží zázraky
a být mezi tvůrčími lidmi, mne baví ♥

Moc děkuji a posílám jednu virtuální kytičku,
takový karneval barev cinií, natrhanou dnes na zahrádce.





Mějte se moc hezky a krásný konec srpna.
Dobrou noc!

Jarka






33 komentářů:

  1. Krásná džungle, Jaruško! Oáza pro duši. Navíc to vypadá na slušnou úrodu ;)
    Recept vyzkouším, tajně doufám, že opět dostanu nějaké cukety od mamky ;)

    Hezkou neděli, Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, vítej doma!!
      Já mám "divokou" zahradu moc ráda!!!
      Myslím, že dostaneš nejenom cukety od maminky!! :o)
      měj se hezky a užij si neděli Jarka

      Vymazat
  2. Jaruško, máš krásnou exotickou zahradu. Kochala jsem se. Měj pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
  3. Nádhera🌺❤️🍀Děkuji za recepty, pěknou neděli, s pozdravem Lenka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko,
      moc děkuji, ať se daří!!!
      Hezký zbytek neděle Jarka

      Vymazat
  4. Jarka,
    rastliny máš nádheré a nevšedné. Tie indické uhorky som kedysi už videla a obdivovala, tak ako tie Tvoje. Kde sa prosím dá kúpiť ich semienko? Bežne ho nikde nemajú, už som zháňala...
    Receptíky vyzerajú výborne a mazlíček nakoniec je topka.
    Maj ešte krásnu nedeľu a pekný týždeň, pá,
    Aďka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adi!! Děkuji!!
      To víš, že mám i ty "obyčejné" popínavky, různá psí vína, tříprstníky ,pětiprstníky, břečťany a spoustu povíjnic...ale to by se sem nevešlo!!!! :o))
      Indické okurky se dají sehnat i v pytlíčkách firmy "SEMO", vždy na jaře ve stojanech...
      U vás nevím...Poptej se a když tak ti je pošlu!!!
      A Ty víš, že mne zavařování moooc baví a tahle omajda je skvělá...
      Barry krásně spal a nechal se vyfotit :o)
      hezký zbytek neděle a mej se Adi krásně!!
      Jarka

      Vymazat
  5. Jaruško, většinu rostlinek ani neznám, díky za jejich ukázku 😊 Krásně ti to vše roste.
    Mej se prima, Petra

    OdpovědětVymazat
  6. Tedy Jari, to je jako v pralese...skvěle, že i tom letošním horkém létě se daří aby rostliny stoupaly k nebi.Neskutecné.A takové dobroty z nich,paráda.
    Tak ať vše kvete a roste k tvojí radosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,
      taková moje zelená oaza v těch vedrech...a liánám se vedro očividně líbilo!! :O))
      A I NĚJAKÉ PLODY JSOU- TO MÁM RÁDA...
      Měj se moc hezky a děkuji!!
      Jarka

      Vymazat
  7. Jaruško Ty stále překvapuješ něčím novým,Zaujal Tě tisk já už vidím že s toho vytvoříš něco parádního.Zahrádku máš úžasnou tolik zeleniny, to je paráda Baroušek už únavou nevydržel a usnul ale Ty určitě ještě něco pracuješ.Tak ať se Ti daří je vidět že jsi spokojená a hlavně Tě to baví měj krásné dny!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Luděnko!!
      děkuji za Tvoje slovíčka...sluneční tisk mne baví a dělám si jej občas pro radost.
      Zahrádka mi dělá radost- nu- od jara jsem se jí s láskou věnovala :o))
      Měj se moc hezky v posledních srpnových dnech
      Jarka

      Vymazat
  8. Tak to je tedy všeho popínavého! Ten recept je zajímavý a určitě je to i dobré! Moc ráda jsem si zase Tvůj příspěvek pročetla, fotky prohlédla, potěšila se a i poučila.
    Měj se hezky ve svém království!
    Hanka (bavi-mne-to)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Hani-
      málem jsem tě nepoznala- je to tu nějaké změněné....
      "popínavky" miluju...:o)) to je Ti jasné...
      Moc děkuji Hani a krásné poslední srpnové dny
      Jarka

      Vymazat
  9. Jarko, tenhle článek doslova hltám. Sluneční tisk a ani většinu tvých "lián" vůbec neznám. A je to škoda! Třeba nádherné bílé květy indických okurek... Ani by mi nevadilo, že by nebyly plody.
    Hokaido mě pobavila. :-D
    Měj krásné letní dny. Pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dý, mně Tvůj komentář tak potěšil...
      Já popíánavky miluju...hooodně :o))
      A indické okurky se letos tak krásně předvedly...♥
      Hokaido je tam pořád, ale brzy z něj bude polévka :o))
      Přeji Ti krásné poslední srpnové dny a krásný vstup do září
      Jarka

      Vymazat
  10. Jaruško zahrada ti bují jak kdyby nebylo vůbec žádné sucho! O pěstování indických okurek jsem se kdysi snažila ale byla to marnost nad marnost. Sluneční tisk v mêsíčkové barvě je kouzelný a omáčku určitě vyzkouším jestli ještě přivedu k životu cukety.
    Přeji krásné letni dny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlasti,
      taky jsem se o ní s láskou (a konvemi) od jara starala :o)))
      Ale odměnila se mi...
      Indickým okurkám vyhovují ta vedra (mně už méně tedy...)
      Měj se moc hezky- krásný zbytek srpna
      Jarka

      Vymazat
  11. Jarka,omylom som napísala komentár pod recept Rajčata v troube,asi tak. Ale mám aj cuketu,tak vyskúšam i tento recept.Vyzerá super a určite aj chutí tak. Pohladkaj za mňa Barryho,asi ho tiež zmáhajú horúčavy. Ja Kiru denne vyčesávam a teraz vidím výhodu labradora pred bernským. Jarka,otázka_Kde berieš po práci energiu na výrobu týchto dobrôt? A v týchto horúčavách. Maj sa krásne. Indické uhorky,moj obdiv. Určite ich bude na jar v obchodoch hľadať. Magda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Magdi,
      to vůbec nevadí- já si to dohledám...
      Omajdičku si udělej- mně moc chutná!!! Barryho ráda pohladím, vedra jsme kompenzovali hodně pobyty u vody...tak z práce z rozpáleného města rovnou k lesnímu rybníku se sváčou..a pak teprve domů....to užý se dalo přežít...ve staré chalupě- doma- se vedra dají přežít, tak se dá i zavařovat a tvořit...jinak bych to asi nepřežila...:o)) Magdi, pokud budeš chtít semínka- URČITĚ TI JE POŠLU, ANO?? MĚJ SE MOC HEZKY, KRÁSNÉ POSLEDNÍ SRPNOVÉ DNY A POHLAĎ kIRU!!! PA Jarka

      Vymazat
  12. Jaruško, ježíš u Vás to vypadá jak v pralese :-o
    A tolik plodů v tomto horkém létě !
    U nás to vše schne pod rukama, snad jen rajčata plodí :-o
    A ten měsíček, kochám se kochám i bez háčku ;-)
    Mávám na jih !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko!!!
      Ano!!! Mám ráda- nééé- miluju rozbujelou a divokou zahradu s různými zákoutími z "lián"...
      A užitková zahrádka i plodí- (to ty konce s vodou...o))
      Sluneční tisk si občas "vytisknu" pro radost ♥
      Měj se moc krásně v posledních srpnových dnech
      Jarka

      Vymazat
  13. Jaru, nepochybně na něco zapomenu! Moc se mi líbí tvá sluneční tiskárna, moc se mi líbí recept. Takové skleničky se vždycky hodí, mám moc ráda tyhle dobroto po ruce.
    Popínavky mám i já moc ráda! Dáma stočené břečťany a svícníky, venku fazole, hrachory... Ty jsi tedy skutečně o level výš, po těch indických okurkách se musím podívat, netušila jsem, že mohou vyrůst i u nás.
    Měj hezké dny a pohlaď za mě toho roztomilého spáče!
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli!!
      "sluneční tiskárna"...tos tak hezky napsala...
      Omajdička je dobrá a moooc se mi líbí, jak se to mele a "velkými dirkami"- to je takové jako na skousnutí..:o))
      popínavky- je láska obrovská...indické už pěstuji léta- ale teď už vím, že jim se líbí ta šílená vedra- což mně vůbec..:o))
      Barouška ráda pohladím- je vyhlazen a Ty pohlaď Aronka ♥
      Krásné poslední dny v srpnu, Heli!! Jarka

      Vymazat
  14. Jaruško, hokaidó na stromě? Ty jsi druhý Mičurin:-). Krásně je mi u Tebe mezi těmi všemi popínavkami, ztracená v zelené a znovu nalezená s bílým kvítkem pod modrou oblohou. Jsi pilná jako včelka, měj se moc krásně na konci léta.
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Henriet,
      hokaido na stromě- mi vždy vyloudí úsměv na tváři...:o))
      Jsem strašně ráda ztracená v té zelené - čím výše popínavky vyrostou- tím lépe...no a někdy se zase najdu...moc hezky jsi to napsala...
      Moc děkuji a měj se moc hezky- ještě v srpnu Jarka

      Vymazat
  15. Jarko, rostlinkám se u Tebe báječně daří, v letošním horkém létě je to až obdivuhodné. Skvělá úroda, tolik rajčat, cuket a dalších plodin, které ani naznám a ty vše stíháš i zpracovat, obdivuji Tě. A kytička je také nádherná.
    Přeji krásný týden a Barouškovi posílám pohlazení. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši!!
      Děkuji!! To víš- ale těch konví :o))) jsem v kondici!!!
      Zavařování a lektvarování- to je prostě moje....♥
      Barouška pohladím- já hladím na dálku Terri ,
      měj se moc hezky a krásný vstup do září!!
      Jarka

      Vymazat
  16. Super liány! Dýně na stromě mě opravdu rozesmála! Hezký večer! Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi,
      je srandovní, viď???
      Ale vždy stoprocentně vyloudí úsměv na tváři!!!
      Děkuji a měj krásné dny Jarka

      Vymazat
  17. Jaruš, tvá zahrada je pohlazení, krásně pnoucí, zelená a úrodná...je vidět láska a radost z ní. O sluneční tiskárně jsem kdysi četla, nezkusila, jde o překvapení a to musí být na téhle práci za odměnu.
    Měj se krásně. Jana

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...