***

***

sobota 7. října 2017

Na zdraví


•Dobrý večer•

Dnes něco na zdraví!!
A to doslova...
Přes všechny lektvary, které jsem letos vyráběla-
je jeden takový, který  léto otevírá,
svými květy, vůní a modrou oblohou..
Z květů černého bezu je dobrá šťáva, sirup, limonáda, různé rosoly, 
marmelády, kosmatice- nasladko, naslano...
Jen tak hodit květ do vody s plátkem citronu..
...a také zásoba sušeného květu na zimu...
a letos jedna krabička květů v mrazáku- to až se bude v zimě stýskat
po popíjení lektvarů venku pod modrou oblohou...
 Je prostě pro mne neodolatelný a vždy si tu dobu květů 
užívám...

A pak je lektvar, který pomyslně léto zavírá- 
z bobulek, plodů černého bezu...
Svou chutí, vůní a barvou přináší podzim...




A tento lektvar je už určen tak trochu pro zahřátí...
Je v něm "zimní koření" a jedna "tajná" ingredience- 
kterou strašně ráda používám...
A tou je sušená rozemletá červená řepa.
Je to úžasný materiál, který se dá použít do čehokoliv-
jak pro barvu- tak pro svou chuť. 
Je totiž příjemně nasládlá...
Takže můžete použít na pečenou zeleninu na medu, 
do ovocných pohárů, jako barvivo a sladidlo do lektvarů...

V poháru, kde je řepa přidána - jak do rybízového rozvaru, tak do tvarohu
- vůbec nikdo netuší, že jí červenou řepu!
Takže i ti největší odpůrci červené řepy se olizují....:o)





Takže zpět k letvaru z bobulek černého bezu...
není to klasický sirup- i když je také moc dobrý se studenou vodou, 
ale nejlepší je jako teplý nápoj..s plátkem citronu.







Bobule černého bezu se musí minimálně vařit 20-30 minut- 
jinak jsou pro člověka jedovaté....tedy asi v obrovském množství..
Takže otrháme bobule, nejlépe ostřiháme celé se šťopkou- ty opláchneme a vidličkou
obereme do kastrolu...zalijeme vodou, tak aby nad nimi bylo tak 5 cm vody...
přivedeme k varu- nastavíme si čas a přidáváme ingredience:

• celou skořici
• mletou skořici
• "kytičky" badyánu
• několik hřebíčků
• nakrájené citrony, můžete i s kůrou
• dvě lžíce sušené červené řepy
• dvě pokrájená jablka
(dobré jsou i směsi v pytlíčkách- 
na svařák nebo na punč)

A vaříme cca půl hodiny....začne se linout nádherná vůně....:o)
Poté slijeme přes jemné síto (zbytek třu měchačkou- aby se přepasírovalo)
a na 1 litr přidáme tak 400 g cukru- 
můžete méně i více, podle chuti - červená řepa už lektvar osladila..
1 lžičku kys. citronové
a necháme rozpustit.
  Pro dospělé přidávám 2 frťánky rumu
a horké plním do lahviček...




No a pak když přijdete z procházky-
kde to již pěkně zimně pofukuje, stačí dát do sklenky lektvar 
a přilít teplou vodu...




Mějte se moc hezky,
přeji krásnou neděli

Jarka




35 komentářů:

  1. Teda Jaruško, krásně jsi všechno nafotila,popsala a ty nálepky s Barrouškem jsou úžasné.Potěšila jsem se tvým příspěvkem. Přeji ti pohodové babí leto, i když dnes to u nás nevypadá dobře, prší a prší. Měj se moc hezky. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo, děkuji!!! udělala jsi mi radost...Měj se moc hezky, krásný víkend se sluncem Ti přeji Jarka

      Vymazat
  2. U nás černý bez sklidili ptáci dřív, než jsem se stihla vzpamatovat. Recept na sirup je pro mne novinkou, ale chtěla jsem ho použít do pečeného čaje...
    Hezké podzimní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, někde byli ptáčci rychlejší- taky jim chutná :o)))
      Sirup je dobrý a zdravý, třeba jej zkusíš- ale do pečeného čaje je taky moc dobrý a hlavně- zdravý!! měj se moc hezky Jarka

      Vymazat
  3. Jaruško úplně si to umím představit, když prokřehlá zimou si udělám teplý nápoj, který zahřeje a voní po bezu a koření zachumlám se do deky, zapálím svíčku ... prostě pohodový podzimní večer.
    U nás bez opadal nebo ho ozobaly ptáci ... na jaře kvetl, dělala jsem z květů sirup, spoustu květů na něm zbylo a na podzim nebyly. Třeba za rok se poštěstí.
    Přeji ti krásné barevné podzimní dny, Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, tenhle nápoj prostě voní kořením, co k podzimu patří a je výborný teplý...a přesně - jak jsi to napsala, patří k té pohodě..měj se moc hezky, krásné dny plné barev a pohody!! ( a pohlaď Bártíka ♥)
      Jarka

      Vymazat
  4. Tedy, vypadá to náramně, podle složení to musí i chutnat náramně - zkrátka, jsi šikovná a je úžasné, že dovedeš tak dobře využít všech darů přírody. Hodně podzimní pohody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ladi, je dobrý, podzimní a teplý...moc děkuji- babička jej dělala s hruškami, protože jen chut bezinek mi přišla vždy taková zvláštní, tak já tam letos propašovala tu řepu..
      měj se moc hezky a přeji krásné dny Jarka

      Vymazat
  5. Jaruško, krásně jsi to nafotila, lákavě. A s tou červenou řepou, to jsem přesně já. Nemám ji ráda :-) Krásnou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti!! A kdybys to nevěděla, že je tam řepa- moc by ti chutnal, věř mi!! :o)))
      Měj se krásně Jarka

      Vymazat
  6. Krásné a příjemné čtení.
    Já než se k něčemu dostanu, je vše odkvetlé a plody otrhané :o)
    Červenou řepu mám ráda, ta sušená mě zaujala. O ní jsem ještě neslyšela.
    krásnou neděli!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko,
      to se musí všeho nechat a jít!! :o)))
      A pak se nic nestíhá, ale za to to stojí a dobře chutná...
      Sušenou zkus- je vynikající- v kouscích i namletá...
      měj se moc hezky Jarka

      Vymazat
  7. Tvoje lektvary nemají Jaruško konkurenci, tolik dokážeš využít všeho z přírody. Já se pomalu učím a mám radost z každého sirupu, oleje, tinktury, které se mi letos podařilo zpracovat. Ale do tvého umu mám daleko. A taky hledám těžko kolem nás ty správné keře :o)).
    Tak na zdraví tvé i naše.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, posílám moc a moc pozdravů...
      Děkuji za tvůj krásný komentář!! lektvary jsou mojí láskou a už od mala- díky mojí babičce...
      A jak píšeš, je to i taková radost. tak je dobře, že si vyrábíš lektvárky pro sebe, je to takový hezký návrat k tradicím- spojený s výpravami do přírody.
      Měj se moc hezky Jarka

      Vymazat
  8. Jaru, jako vždy dokonalé načasování! Je pravda, že čaj nechutná nikdy tak dobře, jako když přijdeme vymrzlí z procházky. A když je ještě takový jako máš ty, to musí být slast.
    A s tou řepou máš pravdu. Dá se vpašovat :o) Já jsem na ni naučila už celou rodinu a užíváme si jí opravdu hojně.
    Měj krásnou neděli, pa Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, teplé nápoje už jsou třeba po toulkách přírodou...
      Tak jsem po dlouhé době zase zveřejnila jeden takový speciální podzimní..♠
      A řepa je moooc fajn- :o))
      děkuji a měj se krásně, hezký víkend
      Jarka

      Vymazat
  9. Letos jsem vyrobila sirup z bobulek černého bezu poprvé. Prý posiluje imunitu a denně 1 lžička dětem způsobí, že nenachladnou. Nemám recept tak vypracovaný jako vy, ale chutná také skvěle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá anonymní, nerada odpovídám úplně na anonymní komentáře...
      ale - ano- o zdraví-prospěšných látek černého bezu- jak květů, tak bobulek není opravdu pochyb...Sirup- tak říkám vlastně- jednodruhovému..ale baví mne různě kombinovat chutě- proto nazývám lektvarem...tento je takový podzimní a určen na teplý nápoj. Samotné bobulky bezu mi až tak moc nějak nechutnají- jak jsem psala nahoře- moje babička přidávala hrušky...já poprvé propašovala řepu...a propracovaný- to proto, že se tomu věnuji opravdu od malička..
      Jarka

      Vymazat
  10. Mmmmmmmm...cheers !...happy sunday love Ria x ❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Love Ria♥ Thank You!!!
      Happy weekend to you and your dogs♥
      Jarka

      Vymazat
  11. Jarko, obdivuji, co vše dokážeš vyrobit. Sirup vypadá lákavě a věřím, že čaj z něj bude výtečný. V tomto sychravém počasí se bude vařit určitě často. :o)
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo,
      moc děkuji!! lektvary jsou moje láska veliká♥
      Mohla bych o nich bájit a bájit a psát recepty pořád...tak jsem vložila aspoň tenhle speciální podzimní :o))
      Měj se moooc hezky a krásný víkend přeji
      Jarka

      Vymazat
  12. Tento lektvar ( s rumem) dostávám každý rok od kamarádky. Abych prý byla zdravá. Sama jsem ho ještě nikdy nedělala.Ale co není, může být. :-)
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Hani- jestli on to nebude spíše bezinkový likér, co ti dává kamarádka...to je také taková dobrůtka bezová- a hodně tradiční..
      A při výletech na kole- třeba Ti cvrkne do očí a zkusiš ho...místo řepy můžeš přidat jen jablíčka nebo i hrušky- tak hezky podzimně!!
      měj se moc hezky
      Jarka

      Vymazat
  13. sooo lecker und gesund ;-)))

    Liebe Abendgrüße von Traudi.♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Traudi!!
      I am glad to see You!!
      have a nice colour autumn days
      Jarka

      Vymazat
  14. Jaruško - bezinky přidávám do pečeného čaje s dalším ovocem nebo vyrábím bezinkový likér . Sirup je taky skvělá varianta - (a etiketa je roztomilá) - měj pohodové dny ♥Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo- děkuji!!!! (etiketka mne vystihuje dokonale!!♥)
      A tenhle sirup- lektvar je takový dobrý podzimní a v teplém nápoji pohodový..
      Děkuji ♥ měj se moc hezky a krásné dny volna Jarka

      Vymazat
  15. Jaruško, není nad domácí lektvary, a ty tvé jsou určitě výborné......a ty etikety - paráda.Já jsem letos z bezinek likér nedělala, ale spolu s hruškami jsem z nich uvařila džem.
    Měj se pohodově, pá Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, džemík s hruškami- hm- to je dobrůtka jasná!!!!
      Děkuji za pochvalu etiketek- mám z nich radost ♥
      a tu si člověk dělat zkrátka musí!!!
      Měj se moc hezky, krásné volné dny- třeba na chaloupce
      Pa Jarka

      Vymazat
  16. Jaruško tvé lektvary opravdu nemají chybu.V parádních sklínkách a nádherně nafocené..Je pravda, že já mám z bezinek trošku strach.Ale naladila jsi mne a já takovou dobrůtku zkusím. Červenou řepu jsem od dětství přímo nenáviděla,ale začínám se k ní polehoučku vracet..Ta sušená mne moc zaujala.Moc děkuji za náramné typy a přeji ti krásné dny.Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, děkuji!!!♥ Zkus- neboj- jen je musíš povařit- bude ti to chutnat- jen samotné jsou prostě takové zvláštní svou chutí- tak je dobré tam něco přidat, třeba jablíčka, hrušky, možná bych tam hodila i švestku, kdybych ji měla...letos u nás nejsou- na jaře pomrzly...a to zimní koření- nějak mi k podzimu patří...tak ať se Ti povede a ta červená sušená řepa- je vážně výborná...dej vědět, jak to chutná :o)) měj se moc hezky ♥ Jarka

      Vymazat
  17. Jaru skvělé sirupy děláš.Nádherně nafoceno.Moc zdravím:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věru, moc zdravím a děkuji!!! měj se krásně a nádherné dny volna Ti přeji!! Jarka

      Vymazat
  18. Já úplně cítím, jak krásně to voní. Přírodní věcičky, to je moje. Hodně užívám i přírodní kosmetiku a všechny tyhle věci. Třeba teď jsem si hodně oblíbila cbd krémy od cibdolu, které v sobě nemají skoro žádnou chemii a navíc úžasně hydratují a zkrášlují pokožku. ROzhodně to můžu doporučit všem, včetně jejich blogu, na kterém vše velmi podrobně vysvětlují.

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...